Monitorowanie wizerunku jest elementem, o którym się zapomina, a wbrew pozorom jest on bardzo ważny zarówno w przypadku kontrolowania sytuacji swojej firmy, jak i własnej marki osobistej. Nie da się ukryć, że w ciągu kilkunastu lat przenieśliśmy do sieci wiele aspektów swojego własnego, prywatnego życia, jak i życia własnej działalności. W końcu wiele marek na bieżąco prowadzi media społecznościowe, na których pokazuje swoje osiągnięcia, a czasami i porażki.
Śledzenie wiadomości o własnej firmie
Monitorowanie wizerunku w ciągu kilku lat stało się jedną z tych rzeczy, o którą warto zadbać i ciężko jest mi wyobrazić sobie firmę, która nie zwraca uwagę na swoje opinie w sieci. Trudno się też z tym nie zgodzić, gdyż świadomie przenieśliśmy praktycznie całe swoje życie do sieci. Na potwierdzenie należy przywołać często powtarzający się cytat „Jeśli danej osoby lub firmy nie ma w sieci, to znaczy, że nie istnieje”. Oczywiście, to stwierdzenie nie zawsze ma rację bytu, gdyż istnieją działalności, które są lokalne, rodzinne i mają wiele lat. Często trudno jest znaleźć bezpośrednie informacje o nich, lecz należy też pamiętać, że sami użytkownicy wspominają o nich.
Co więcej, warto też dodać, że mimo wielu czekających niebezpieczeństw firmy decydują się na aktywne prowadzenie swoich mediów społecznościowych, w których wchodzą w interakcję ze swoimi klientami. Często dzielą się na nich wieloma nowinami. Oczywiście, rzadko się zdarza, aby były one negatywne, lecz zdarzają się działalności, które nie mają problemu z tym, aby otwarcie powiedzieć o problemach. Co więcej, jeśli to zrobią to często mogą pochwalić się wsparciem zarówno emocjonalnym, jak i finansowym od swoich własnych fanów.
Monitorowanie wizerunku – dlaczego jest ważne?
Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jakie niebezpieczeństwa czekają w sieci. Oczywiście, nie można generalizować, ponieważ bez sprzecznie internet niesie ze sobą wiele dobrego. Dzięki niemu wiele osób ma możliwości zdobycia większej ilości informacji, biedniejsze kraje mogą się szybciej rozwijać, a w bogatszych uczniowie mogą lepiej zdobywać wiedzę. Jednakże trzeba również pamiętam o tym, że internet jest też miejscem, w którym piszemy różne opinie i oceniamy rzeczy. Wiele osób czuje się bezkarnie pisząc, że dana firma robi słabej jakości rzeczy mimo to, że nigdy nie korzystała z oferty. Na żywo nie odważyłaby się ujawnić takiej informacji, jednakże myśli, że w internecie wszystko może.
Na czym polega monitoring?
Monitorowanie wizerunku polega głównie na poznawaniu swojej własnej grupy odbiorców, jej zachowań oraz przyzwyczajeń, którymi się kieruje. Te informacje pozwalają na precyzyjne określenie tego, jakimi kanałami warto się z tą grupą komunikować. Co więcej, badania mogą również umożliwić i pokazać kierunek rozwoju produktu, w taki sposób, aby przyciągnąć więcej klientów, a aby obecni byli bardziej zadowoleni.
Nie można też zapomnieć o tym, że czasami może pokazać się negatywna opinia lub recenzja na temat firmy lub produktu. Oczywiście, każdy ma prawo od wyrażenia swojej własnej opinii, lecz czasami tego typu wpisy pojawiają się od konkurencji. Jeśli widoczny jest trend, pojawiających się negatywnych komentarzy, to należy szybko reagować. Dlatego też potrzebne jest monitorowanie wizerunku. Dzięki niemu można szybko zlokalizować problem i rozpocząć działania, których celem jest zminimalizowanie zagrożenia. Nie da się ukryć, że historia pokazuje, iż w przyszłości pojawiały się firmy, które upadały przez pojawienie się na ich temat negatywnych recenzji.